Skip to content

Zima to czas kiedy jemy więcej, dłużej śpimy i mniej się ruszamy. Nie powinniśmy jednak czuć się z tego powodu winni. Wręcz przeciwnie – według ajurwedy nasze ciało ogrzewa się kiedy jesteśmy zrelaksowani i zadowoleni. Oczywiście nie oznacza to, że doradzamy Wam niezdrowy styl życia! 😊
Spadek temperatury wzmaga ogień trawienny (jatharagni), który pomaga w trawieniu pokarmów bogatych w tłuszcze, białka i węglowodany złożone.

  • Ajurweda dzieli sezon zimowy na wczesną (Hemant) i późną zimę (Shishir). To pora Kapha, kiedy zimna i ciężka pogoda spowalnia tempo życia. W tym sezonie ogień trawienny staje się potężny, ponieważ jest blokowany przed wypływem na zewnątrz z powodu zewnętrznego zimnego klimatu. Należy więc spożywać głównie potrawy o smaku słodkim, słonym i kwaśnym.
  • Zrównoważona Kapha odpowiada za sprawność stawów, miękkość skóry i odporność. Jednak nadmiar tej doszy prowadzi do otępienia, przybierania na wadze, chorób związanych z nadmiarem śluzu i negatywnych emocji.
  • Innym aspektem zimy jest to, że sucha, zimna pogoda pogarsza Vata, co prowadzi do bólu stawów, niestrawności i innych problemów. Ajurwedyjska dieta zimowa ma na celu uspokojenie zarówno Vata, jak i Kapha w tym okresie. Warto więc pić wystarczającą ilość ciepłej wody przez cały dzień i nakładać kremy i olejki nawilżające na ciało.

1. Jedz ciepłe, lekko przyprawione i ugotowane jedzenie.
2. Włącz do diety migdały, orzechy nerkowca, pistacje, orzechy włoskie i daktyle.
3. Wybieraj takie przyprawy jak bazylia, kardamon, cynamon, goździki, kminek, koper włoski, imbir, cytryna, nasiona gorczycy, gałka muszkatołowa, pieprz i kurkuma.
4. Dodaj do codziennej diety oleje tłoczone na zimno, najlepiej sezamowy.
5. Dobrze sprawdzą się warzywa takie jak buraki, marchew, szpinak, rzodkiewki i cebula.
6. Unikaj mocno przetworzonej i pakowanej żywności.
7. Unikaj zimnych napojów, sztucznych napojów i lodów.
8. Staraj się codziennie wykonywać delikatny automasaż, szczególnie skóry głowy i czoła z użyciem ciepłego oleju.
9. Zaleca się regularne ćwiczenia o umiarkowanym stopniu intensywności i ugniatanie ciała.
10. Warto jeść ciepłe, gęste, nieco tłuste zupy, mogą być z dodatkiem mięsa.
11. Do picia lepiej używać ciepłej wody, minimum 2 listy dziennie.
12. Dobrze jest unikać wychłodzenia stóp.

I zima nam nie straszna!

Nie przegap naszych niesamowitych ofert!

Zapisz się już dziś i odbierz prezent powitalny.

Dane osobowe nie będą udostępniane osobom trzecim. Rezygnacja z subskrypcji jest możliwa w każdej chwili. Zapisz mnie do newslettera.